Werkdruk

Ze kwam bij ons werken vol enthousiasme. “Wanneer ik iets doe, dan wil ik het goed doen!” dat was haar motto. Misschien straalde dit wel een tikkeltje perfectionisme uit, maar ze wilde nu eenmaal trots op haar werk zijn. En dus ging ze vol overgave aan de slag in deze hectische baan. Hoe hard kun en moet je werken? Het werd een groot dilemma. Want wanneer is iets niet goed meer voor je? Mag je soms om je werk huilen? Wanneer moet je dingen uit handen geven? Wat doe je, wanneer je je werk ontzettend leuk vindt, maar wel tegen je eigen grenzen aan loopt? En wat doe je wanneer het grenzen aangeven kennelijk niet bij anderen over komt?

Perfectionisme en werkdruk

Wanneer je werk je passie is,  wat natuurlijk geweldig kan zijn, moet je extra opletten dat je niet over je grenzen gaat. Je bent dan namelijk eerder geneigd om net eens vaker dat extra stapje te nemen waardoor je uit de pas geraakt. Dat extra stapje wordt ook genomen wanneer dingen dreigen te ontsporen. Hoe mee perfectionistisch je bent, hoe meer werk je op je schouders zal nemen.
Afijn… hoe voorkom je zulk soort situaties?

Grenzen bewaken om teveel werkdruk te voorkomen

Werkdruk hoeft helemaal niet slecht te zijn. Er zijn best wel wat mensen die regelmatig wat druk vanuit het werk nodig hebben om juist te kunnen presteren. Vaak komt deze druk dan voort vanuit een deadline of een piekmoment in de verkopen van het bedrijf. Druk wordt echter teveel wanneer deze constant is. Dat kan komen doordat een werkgever (of jijzelf) teveel werk aanneemt of dat het werk wat je moet doen buiten je expertise ligt (het is te moeilijk). Wanneer de druk te hoog blijft ben je jezelf aan het uithollen. Een burn-out ligt dan in het verschiet. Tijd dus om het tij te keren en je werk anders in te delen. Meestal is hiervoor ook een gesprek nodig met werkgever en/of opdrachtgever. Dit is overigens professioneel werken. Niemand heeft er namelijk iets aan wanneer jij de ziektewet in gaat.

Lichamelijke signalen bij teveel werkdruk

Misschien heb je het wel helemaal niet eens in de gaten dat het allemaal teveel voor je is. Wellicht wil je dat ook niet accepteren. Jouw lichaam echter springt dan in. Meestal krijg je wanneer iets teveel voor je wordt , allerlei lichamelijke signalen. Vermoeidheid, hoofdpijn, nekpijn, rugpijn. Die komen veel voor, maar ook vaak onverklaarbare. Een van de belangrijkste dingen is daarom om goed naar je lichaam luisteren en ook accepteren, dat je lichaam sommige dingen gewoonweg niet (meer) aan kan. Dan is het tijd om je lichaam te verzorgen door meer te bewegen, goed te eten en genoeg rust te nemen. Dit natuurlijk in combinatie met het actiever bewaken van je grenzen. Anders heeft het niet zoveel zin. Een ander ding om te doen is regelmaat in je leven inbouwen. Dus je werk op je werk laten. Werktelefoon thuis op stil of uit. Op tijd naar bed. Enzovoort. Wanneer je voor regelmaat zorgt, zorgt je lichaam voor rust.