Wanneer je relatieproblemen ervaart, pieker je wel eens. Dat is logisch, want relaties gaan ons nauw aan het hart. Problematisch kan dit gepieker worden, wanneer het de overhand neemt. Hierdoor kun je nog nauwelijks genieten van de andere dingen in het leven. Meestal bouw je hierdoor steeds meer spanning op, wat vervolgens zijn weerslag heeft op de relatie. Piekeren leidt in dit geval tot een negatieve spiraal die ervoor kan zorgen dat de relatie uiteindelijk onderuit wordt getrokken. Alles is er aan gelegen om het piekeren te beperken.

Vaak wordt er door mensen in je omgeving goed bedoeld gezegd dat je het nare gevoel los moet laten. Natuurlijk zou je dit wel willen, maar is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Je vraagt jezelf misschien af hoe je kunt loslaten, omdat je helemaal gek wordt van al die negatieve gedachtes. Wat moet je doen?

De realiteit is:

Loslaten is geen werkwoord

 

Als zeg ik: “denk niet aan roze olifantjes”, dan zal je er juist aan denken. Dit komt doordat je jezelf hierdoor focust op, in dit geval, de olifantjes. Hetzelfde geldt voor gepieker over de relatie. Zeg je tegen jezelf dat je niet met de relatieproblemen bezig moet zijn, dan leg je er juist de focus op en zal je er meestal nog meer over gaan nadenken. Wat dat betreft kan “werken aan de relatie”, waarbij de focus alleen op de relatie ligt, soms ook de problemen gevoelsmatig steeds groter maken.

Wanneer je jezelf erop betrapt dat je teveel bezig bent met piekeren, is het beter om even actief met andere activiteiten bezig te gaan, waardoor de focus wordt verlegd. Om je hoofd leeg te maken, zal je het denkproces moeten veranderen. Dit krijg je voor elkaar door actief en dus ook met je gedachtes met iets anders bezig te zijn. Wanneer je gedwongen wordt om met een andere gedachte bezig te zijn, is er geen of minder plek voor gedachtes die leiden tot piekeren.

Activiteiten die het beste werken, zijn activiteiten waarbij je omgaat met andere mensen of waarbij je lichamelijk heel actief moet zijn. Concreet heb je het dan bijvoorbeeld over afspreken met vrienden, een actief uitje of intensief sporten.

Kom je steeds weer op hetzelfde punt, waarbij negatieve gedachtes de overhand hebben, dan zal er iets structureels moeten veranderen aan je leven. Tobben kost namelijk erg veel energie en leidt, zoals gezegd, tot spanningen. Gaat dit te lang door dan kun je overspannen raken of een burn-out krijgen.

Dit was een fragment uit mijn boek "Is er nog gevoel? - Relatietherapie voor aan de keukentafel"

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.